Wielkie zmiany w 2023r dla branży Beauty

Wielkie zmiany w branży Beauty

 

Od stycznia 2023r. obowiązuje nowa ustawa o zakazie reklamy produktów medycznych, ale co tak naprawdę możemy do nich zaliczyć? To szerokie spektrum produktów zawiera w sobie m.in. strzykawki i opatrunki, maseczki ochronne, kwas hialuronowy, botox, lasery czy implanty.  Zgodnie z ustawą za zamieszczenie reklamy niezgodnej z przepisami grozi kara do 2 mln zł, a za reklamę wprowadzającą w błąd do 5 mln zł.

 

 

Jak  bezpiecznie reklamować swoje usługi? 

Jeśli reklama będzie zamieszczona w social mediach w formie posta, wpisu, story czy innej, czyli będzie skierowana do wiadomości publicznej, należy jedynie pominąć nazwę samego preparatu czy urządzenia. Zatem reklama zawierająca konkretną nazwę preparatu do powiększania ust nie będzie dozwolona, ale już wpis o zabiegach z użyciem kwasu hialuronowego będzie dozwolony, ponieważ kwas hialuronowy nie jest nazwą handlową danego produktu. Podobnie sprawa będzie się miała z reklamowaniem zabiegów z użyciem laserów, sama w sobie reklama np. zamykania naczynek będzie dozwolona, ale już umieszczenie nazwy lasera przy pomocy którego ten zabieg będzie wykonany jest niedozwolone. Nadal więc można reklamować usługi w gabinecie kosmetologicznym, ale z wykluczeniem zdjęć wyrobów medycznych oraz zamieszczania ich nazwy handlowej. Dodatkowo niedozwolone będzie zamieszczanie zdjęć efektów zabiegowych uzyskanych przy pomocy wyrobów medycznych oraz zdjęć urządzeń medycznych.

 

 

Ustawa mówi, że “zakazane jest używanie tekstów, nazw, znaków towarowych, obrazów i symboli lub innych znaków, które mogą wprowadzić w błąd użytkownika lub pacjenta co do przewidzianego zastosowania, bezpieczeństwa i działania wyrobu”. Dlatego pamiętajmy, że reklama zabiegów z użyciem preparatów, bądź urządzeń medycznych jako taka nie jest zabroniona, należy tylko dobrze ubrać ją w słowa. 

 

Co to oznacza dla klienta?

Osoby, a konkretniej influenserzy korzystający z usług danego gabinetu czy to kosmetologicznego czy lekarskiego również nie będą mogły promować wyrobów medycznych, co za tym idzie nie będą mogły umieszczać informacji o tym jaki dokładnie preparat czy zabieg przy pomocy medycznych urządzeń był u nich zastosowany, natomiast już sama wzmianka o korzystaniu z usług danego gabinetu nie będzie objęte zakazem. 

Z punktu widzenia klienta zmieni się również wiele, ponieważ nie będzie miał możliwości zweryfikowania poprzez social media na jakich preparatach czy też urządzeniach medycznych dany gabinet pracuje oraz nie będzie miał możliwości oceny efektów danego zabiegu.

Należy jednak pamiętać że pomimo wprowadzenia tej ustawy nadal te zabiegi będą wykonywane w gabinetach,a informacje na ich temat konsument będzie mógł uzyskać poprzez indywidualnie skierowane zapytanie do gabinetu.  

 

 

 

Czy te zmiany to ograniczanie działalności gabinetów kosmetologicznych?

Moim zdaniem nie, potrzebne są regulacje prawne w zakresie pracy kosmetologa, ponieważ właśnie przez ich brak dochodzi do wielu nieporozumień i nieścisłości co do kompetencji tej grupy zawodowej. Istnieje szereg preparatów oraz urządzeń kosmetycznych, których ta ustawa nie obejmuje, właśnie dlatego, że nie są urządzeniami medycznymi, a kosmetycznymi. Takie właśnie reklamy zabiegów można śmiało zamieszczać na social mediach salonów kosmetologicznych.

 

 

Dziękuję, że jesteś.

Katarzyna Górajewska-Sitek

Recent Posts

Leave a Comment